Setter ned nettleien

Fra 1. september ble nettleien i Ringerike og Hole satt ned med 1 øre/kWh.

I en tid der mange nettselskaper varsler økning av nettleien har Ringerikskraft Nett mulighet til å opprettholde investeringer i nettet samtidig som nettleien settes ned. Nye kunder i nettet med stort energiforbruk er hovedårsaken til nedjusteringen.

Store investeringer gir tryggere strømforsyning

Hvert år brukes betydelige midler av nettleien til forsterkning i nettet.

– Det er jo derfor vi har nettleie, jobben vår er å fordele Ringerikskrafts del av nettleien til å utvikle, forsterke og bygge ut nettet, sier nettsjef Jan-Erik Brattbakk. De siste 10 årene har vi gjennomsnittlig brukt 34 millioner årlig på investeringer, dette har gjort at vi har et av Norges nyeste nett. I tillegg kommer midler til drift og vedlikehold.

- Akkurat nå har vi blant annet to større prosjekter der vi legger eldre luftledning om til kabel. Dette gjelder området Vikstoppen, Rytterager og Gjesvald samt Åsbygda. Her bruker vi for tiden 12 millioner kroner på nye kabler, sier Brattbakk.

Vi drifter nettet i kommuner med mye skog, og skog utgjør alltid en risiko for strømbrudd ved tordenvær, sterke vindkast og mye snø. Selv om vi kunne ha ønsket det, er det dessverre ikke mulig å gjøre om alle linjer til kabel på en gang. Skogrydding og godt vedlikehold av stolper er derfor av høy prioritet, og før vinteren gjør vi også ekstraordinære tiltak utover det lovpålagte når det gjelder skogrydding.

- Å helgardere oss for feil får vi ikke til, men når noe skjer så er jeg stolt av gjengen som hiver seg rundt og jobber så raskt de kan med feilretting. Ofte i krevende værforhold og terreng, sier Brattbakk.

Montør på oppdrag Foto: Ringerikskraft

Kan ikke tjene mer enn inntektsrammen

- Hvert år får Ringerikskraft Nett tildelt en ramme fra myndighetene på hvor mye de har lov til å ta i inntekter for å drifte strømnettet på en sikker måte. Denne inntektsrammen, sammen med andre reguleringer fra myndighetene, krever at nettselskapet som monopolvirksomhet må drive effektivt og forsvarlig, sier nettsjef Jan-Erik Brattbakk.

- Om vi får flere nye kunder, og kunder med stort energiforbruk koblet til nettet i løpet av året, må vi derfor justere nettleien slik at vi ikke overstiger inntektsrammen. Dette er årsaken til at kraftkrevende industri, som for eksempel datasenter, kan komme kundene til gode, forteller Brattbakk.

Nettsjef Jan-Erik Brattbakk Foto: Ringerikskraft

Fakta om nettleien

Nettleien kundene betaler går til mer enn drift av Ringerikskrafts strømnett. I dag går 35 % av det nettkundene betaler til drift, vedlikehold og utvikling av strømnettet i Ringerike og Hole. 14 % av nettleien går til regionalnett og Statnett. Strukturen er sånn at nettselskapene i Norge betaler nettleie til overliggende nett som vi selv ikke drifter. 51 % av nettleien går til skatter og avgifter til staten.

Vi jobber aktivt med effektivisering for å holde nettleien på lavest mulig nivå. Tabellen nedenfor viser hvordan våre effektiviseringstiltak har bidratt til å holde nettleien stabil og at vi nå kan sette den ned, til tross for store investeringer i smarte målere, økende nettleie til overliggende nett og skatter og avgifter.