Ringerikskraft blir med på VM i fornybar energi

Fornybarnæringen i Norge mener klimaomstillingen går for sakte, og lanserer derfor «VM i fornybar energi» med fotballproff Ada Hegerberg i front. Ringerikskraft oppfordrer alle til å bli med på landslaget.

Mer bruk av fornybar energi er avgjørende for å nå klimamålene. Vi jobber for at Norge skal bli verdens første samfunn som kun går på fornybar energi. Foreløpig er vi bare halvveis, og derfor trenger vi hjelp fra hele befolkningen, sier konsernsjef Ole Sunnset.

- Vi som er på jobb hver dag for fornybarnæringen er stolte over å ha en arbeidsplass som bidrar til det grønne skiftet. En av de store satsingene våre nå om dagen er at vi gjennom Kople skal gjøre det enda enklere å velge elbil uten å få rekkeviddeangst. Vi etablerer elbilladere både langs veien, på prakeringsplasser og for private, sier Sunnset.

Fornybarnæringen vil bygge et landslag med både vanlige folk, bedrifter og politikere som jobber for en fornybar fremtid. Alle inviteres til å ta en uhøytidelig test på kampanjesiden, hvor de også finner tips for en mer klimavennlig hverdag, oppfordrer Sunnset.

Internasjonal konkurranse

Ifølge en fersk utgave av Energi Norge-rapporten Fornybarometeret, kommer 51 prosent av energibruken i Norge fra fornybare kilder. Nå jobbes det også med å samle inn tilsvarende tall for andre land, slik at mesterskapet får en slags «FIFA-ranking» for fornybar energi.

Vi trenger internasjonalt samarbeid og konkurranse for å løse klimaproblemet. Derfor utfordrer vi resten av verden til å bli med i VM og vise frem sine beste spillere og løsninger, sier administrerende direktør Knut Kroepelien i Energi Norge, som står bak kampanjen.

Sterkt engasjert frontfigur

Fotballproff Ada Hegerberg, som ble kåret til verdens beste fotballspiller i 2018, er frontfigur i kampanjen. Hun kommer selv fra Sunndalsøra i Møre og Romsdal hvor fornybar energi – og særlig vannkraften – har vært viktig for industri og arbeidsplasser i over et halvt hundre år.

Jeg har alltid vært fascinert av hvordan vi bruker fjellene og fossene våre til å skape grønn og fornybar energi, og hvordan dette har bidratt til utvikling over hele landet. Mulighetene og potensialet som ligger i fornybar energi er ubegrensede. Hvis vi kan utnytte dette for at verden skal bli et bedre sted å bo, så vil jeg bidra til det, sier Hegerberg.

Hegerberg mener vi har mye å lære av både idrettsprofiler og lags evne til å nå målene de har satt seg – selv om det kan virke veldig langt frem.

Man kan lære mye av idretten når det gjelder lagånd, standhaftighet og det å klare å nå våre største drømmer og mål – uansett hvor vanskelig veien dit kan virke. En bærekraftig fremtid er vår generasjons viktigste mål, og jeg ønsker å være en del av dette laget og oppfordrer alle til å bli med i kampen. Energi Norges initiativ inspirerer oss til å konkurrere og kjempe på alle nivåer, og det er det jeg liker med denne kampanjen, sier Hegerberg.

For ytterligere informasjon:

Pressekontakt Ringerikskraft, Cathrine Olsen, 971 12 488

Pressekontakt Energi Norge, 92 03 66 00 / presse@energinorge.no

Les mer på kampanjens hjemmesider